Aikido Centrum Haarlem

Aikido Centrum Haarlem(ACH) is als aikidoschool een ontmoetingsplek voor enthousiaste aikidobeoefenaars. We trainen aikido in een veilige sfeer, met een degelijke aanpak. Hiervoor hebben onze gedreven leraren een rijkserkende aikido-opleiding genoten. We trainen drie avonden in de week. Voor wie zich wil verdiepen in het werk met houten wapens zijn er extra trainings­mogelijk­heden. Train gratis een maand met ons mee!

Wat is aikido?

Aikido is een japanse krijgskunst. Eigenlijk is het een verfijnde vorm van zelfverdediging. Kenmerkend voor aikido zijn de cirkelvormige bewegingen die vloeiend in.elkaar over lopen. De verdediger maakt gebruik van de aanvalskracht van aanvaller en neutraliseert hem op sierlijke wijze. Dit doet hij door optimaal zijn lichaam en ademkracht in te zetten, in plaats van zijn spierkracht. Aikido is een zgn. interne martiale kunst. De ontwikkeling van innerlijke kracht en energiebeheer is belangrijker dan uiterlijk vertoon.

Aikido is voor iedereen

ai = harmonie

ki = energie of
innerlijke
kracht

do = de weg

Aikido kun je om diverse redenen trainen. Sommigen willen weerbaarder zijn op straat, willen zich zelfverzekerder voelen in het dagelijks leven. Anderen trainen omdat het gewoon een gezonde, sociale sport is zonder dat er plaats is voor agressie en angst. Aikido kent geen competitie. Het is een vorm van samenwerken binnen een kunstmatige gevechtssituatie. Dit houdt in dat je rustig traint met beginners terwijl je een ervaren aikidoka voluit op de mat kunt werpen.
Omdat het bij Aikido niet om spierkracht en competitie gaat, is het bij uitstek geschikt voor jongens én meiden, mannen en vrouwen.

Je ziet de Japanse oorsprong van aikido in veel dingen terug. Zo noemen we de sportschool of zaal waarin we trainen de dojo. Een beoefenaar van aikido noemen we een aikidoka.

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Aikido Centrum Haarlem

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Aikido Centrum Haarlem